CONTENTBRANDING

Door jouw verhaal goed te vertellen bereiken we je hele doelgroep. Ook dat deel dat zich op dit moment daar nog niet bewust van is. En regelmatig ontdekken we dan doelgroepen die jij niet in het vizier hebt.

  • Bewustwording
  • overwegen
  • actie

Denken als een uitgever

Verhalen

Verhalen zijn spannender als ze extreem zijn. Een uitvergroting van een situatie waar jouw doelgroep zich mee zal identificeren. Als ze dit probleem weten op te lossen, dan zal hun probleem een eitje zijn.

Interviews

Spannende verhalen hebben helden. Zet een klant op een podium. Vinden ze leuk. Of nog beter laat een ander jouw verhaal vertellen. Laat een expert namens jou relevante kennis delen die aansluit op jouw contentbranding.

Rubrieken

Zelfde tijd, zelfde plaats, zelfde insteek. Zorg voor eenvoudig te produceren content, die je periodiek kunt inzetten en die volledig aansluit op jouw contentbranding.

Stappenplannen

Helpen doe je stap voor stap. En dat begint bij een begin. Want het is soms moeilijk voor te stellen, maar een doelgroep weet soms niet waar te beginnen.

De drie stadia van ontvankelijkheid

Het doel van contentbranding is duurzame relaties opbouwen én onderhouden met jouw doelgroep. Helaas wordt dit nogal eens gepresenteerd als een lineair proces, waarbij je eenvoudigweg een doelgroep selecteert en in een trechter stopt, zodat je nieuwe klanten er zo uitrollen. Vergeet die trechter. Het is een carrousel.

STADIUM 1: Bewustwording
Je kunt heel veel doelgroeponderzoeken doen, maar de belangrijkste vraag is welke behoefte wil en kun jij vervullen? Als jij duidelijk kunt maken waar jij voor staat, trek je je eigen doelgroep naar je toe. Het eerste stadium hierbij is bewustwording. In dit stadium moeten we ervan uitgaan dat jouw doelgroep zich niet bewust is van jou, van de oplossing die je te bieden hebt of zelfs maar door heeft dat het last heeft van het probleem dat jij kunt oplossen. In dit stadium wil je ook stakeholders bereiken. Zij zullen nooit stadium 3 bereiken, maar kunnen de beslissers in jouw doelgroep wel beïnvloeden. In dit stadium wil je je doelgroep inspireren. Je wil dat ze zich gaan herkennen in de verhalen die je hier verteld. Ze maken hier niet alleen kennis met jou, maar in zekere zin ook met zichzelf. Want ze worden zich bewust van een behoefte die jij kunt vervullen.

STADIUM 2: Overwegen
Een deel van de doelgroep zal getriggerd zijn en wat meer willen weten. Ze starten een oriëntatie. Realiseer je in deze fase dat je de aandacht hebt, maar niet meer dan dat. Als je bij dit segment van de doelgroep in het vorige stadium in beeld bent gekomen lig je op pole-position. Ze kennen jou en zullen daarom een zekere mate van vertrouwen in jou hebben. In deze fase is het belangrijk dat je deze groep verder aan je bindt, door interactie met ze aan te gaan en ze te helpen. Help ze niet alleen bij oriënteren, maar geef ook iets weg waarmee ze zelf aan de slag kunnen met hun probleem. Geef iets van waarde.

STADIUM 3: Actie
Bij degenen die voorgaande stadia met behulp van jouw content hebben doorlopen en bereid zijn om tot actie over te gaan, zullen de gun-factor in ieder geval bij jou hebben. Je hebt deze mensen geïnspireerd en geholpen met relevante content. Toch zul je er rekening mee moeten houden dat je in dit stadium op een shortlist staat. Deze groep zul je naar je toe moeten trekken met een goed aanbod.